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Die Halbe Nacht [ 절반의 밤] 
국립현대 미술관 서울관
10분, 싱글 채널 비디오, 인터랙시브 인스톨레이션
2016. 12. 17-24일 전시
관객 참여 퍼포먼스 12.21. 8pm 


작가는 파울 첼란(Paul Celan)이 아우슈비츠를 기억하며 지은 <절반의 밤>이라는 시를 그의 영상 안으로 가지고 온다. 영상에서 ‘절반의 밤’은 검은 그림자의 실루엣으로 또는 실체가 밝아질 때의 모습으로 이원화 되나 동시에 복속된다. 빛에 드러나는 부분과 돌아오는 밤, 상상의 시적 고통을 가지고 있는 ‘나’와 눈앞에서 보이는 ‘남’의 고통 사이, 그리고 안과 밖, 삶과 예술의 사이의 장으로 기능하는 예기치 않은 깨달음이 빛으로 시각화 된다.

테크니컬 정보 :
거리 센서가 관객의 위치를 감지하여, 관객이 계단의 특정 구역 ( 3개의 지점) 에 들어서는 순간  설치된 조명이 켜지며 동시에 영상속 실루엣의 실체를 밝힌다. 영상은 Arvo Part 의 Silentuim 음악에 맞추어 실루엣을 보여준다. 실루엣은 거짓처럼 아름답고 우아한 움직임이나, 관객의 예기치 못한 참여로 인해 밝혀지는 실체는 우리의 현실이자 진실이다. 그 순간 "지금" 의 의미는 획득된다. "Unframed" 되어.



Where. MMCA , Seoul, Korea
What. 10min, Single channel video, Interactive installation
When. Exhibition Period December 17—December 24, 2016 Exhibition
Venue MMCA Media Art Wall Related Program Media Performance Wed. 8pm, December 21, 2016

Based on the poet “ Halbe Nacht” by Paul Celan This Interactive Art installation is about “Silhouette and Reality.”

Chung includes Paul Celan’s poem in memory of Auschwitz titled “The Half Night ( Die Halbe Nacht)” in her video work. The poem takes two shapes in this video as a silhouette of dark shadow and its brightened true self; yet the two are subjugated to each other. With light, the artist maeks visible the unexpected enlightenment functioning as a field between art and life, between parts shed by the light and returning night, between “I” suffering from poetic of imagination and visible sufferings of ‘other’, and between inside and outside.

Tech info: A screen shows silhouette moving images. A proximity sensor detects audiences when they step into stairs before the screen, it turns on the light, then the light seems affect the screen to reveal the reality.